Siirry pääsisältöön

Miehen työ

Meillä aloitettiin joulu etuajassa kattamalla joulupöytä ja katsomalla hyväsydäminen leffa. Night at the Museum (2006) on jouluelokuva ilman joulua. 

Elokuvassa akuankkamainen antisankari Larry (Ben Stiller) on hyväsydäminen ja periaatteessa kunnon mies, mutta niin vain hän epäonnistuu vähän kaikessa: lupailee, suunnittelee, haaveilee ja vakuuttelee silmät tähtinä loistaen, mutta ei oikein toteuta eikä saa aikaiseksi. Välit 10-vuotiaaseen poikaan ja entiseen vaimoon ja tämän uuteen tylsimykseen ovat ihan hyvät, mutta ei Larrya kukaan oikein kunnioita. Saitko taas häädön, huokaa lempeä eksä silmät kestopettymyksen vesissä. 

Ja työkkärin Debbie lienee tavannut satoja hyväsydämisiä larryja, joilla on suuret bisnesideat ja luulot itsestään. Mutta jotenkin vain niihin humanistille sopiviin hommiin on aina 80 muutakin hakijaa, todista siinä nyt sitten, että juuri tämä larry olisi juuri paras talous- ja toimistokoordinaattori tai viestintäasiantuntija. Olisiko pitänyt jättää sukupuolentutkimus CV:stä pois? Tai kuva? Ruveta tradenomiksi? Miesparkaa nöyryytetään poikansa nähden, joka kriittisessä iässä alkaa vaarallisissa määrin samastua isäpuoleensa!

Kyllähän sitä sitten tietää, mitä tästä asetelmasta seuraa. Larry päätyy yövartijaksi sekalaiseen luonnonhistoriamuseoon, jossa mittaamattoman arvokas, joskin heppoisesti kiinnitetty taianomainen kultataulu herättää öisin eloon vahahunnit ja täytetyt seeprat. Minulla on 60 osaamispisteen laajuinen perehdyttämisen ja työnopastamisen koulutus, ja voin sanoa, etten ole eläissäni nähnyt yhtä surkeasti hoidettua rekrytointia. Tietääkö ensimmäistä vuoroaan ypöyksin valvova Larry edes, missä valokatkaisijat ovat? Hän ei saa päästää ketään sisälle -- eikä ulos. Larry alkaa työskennellä yönsä, mutta ei hän päivälläkään näytä nukkuvan, koska pitää poistaa hyväsydämisesti pojan epäluuloisuus ja eksän huokailu.

Sitten tulee rosvoja ja muuta sellaista tylsää, asioita menee rikki ja kiltit voittavat, koska ymmärtävät opiskella miesten historiaa ja liittoutua hyväsydämisesti keskenään. Jälkeenpäin museolla on tuhannen sotku, josta Ricky Gervais nillittää epämiellyttävällä äänellään.

Lopussa hyväsydäminen Larry tutustuttaa toisiinsa kaksi poikkeuksellista, ihanaa, pehmeää naista, jotka näkevät miten hän tekee parhaansa ja todella kunnioittavat häntä. Unohdin jo heidän nimensä, mutta he eivät ole eksä ja Debbie. 

Hetken ajan nämä kaksi naista onnistuvat olemaan puhumatta Larryn hyväsydämisyydestä, ja juuri ennen kuin elokuvamusiikin kasvava jylhyys sinkoaa nosturikameran kauemmas katselemaan heitä kuin hyväntahtoinen aurinko, Bechdelin testi menee läpi mitä tyydyttävimmin.

Aamulla Ricky Gervais tahtoo jälleen kerran antaa Larrylle potkut. Mutta koska tuhannen sotku on tällä kertaa päässyt aamun tv-uutisiin asti, yleisö virtaa museoon, ja Larry saa pitää taskulamppunsa ja avaimensa ja lunastaa paikkansa yhteisönsä arvostettuna miesjäsenenä ja hyväksyttävän vakaata elämää viettävänä etävanhempana.

Eksä ei heittäydy hänen kaulaansa eikä tylsimys ota isäpuolivitsejään ja arvokasta vyötään ja häivy koskaan palaamatta. Mutta Larry pääsee koulun urapäivään kertomaan, millaista on työskennellä yövartijana, ja lapset kuuntelevat häntä herpaantumattomasti niskat kenossa kuin miehuudestaan huolestuneilla museon lilliputtiarmeijoilla -- voi, miten Nick katsookaan häntä! -- ja lumi peittää kaupungin.

Kommentit