Olen lukenut Audre Lordea ja tiedostan, että olen aina
halunnut olla 1900-luvun feministifilosofi. Haluan olla lapseton, harteikas
viisikymppinen nainen, joka polttaa filtterittömiä Gauloises, kantaa suurta
nahkasalkkua ja matkustaa filosofisiin konferensseihin Neuvostoliittoon ja
minne tahansa. Lausun niissä poliittisia runojani. Kielioppi mukautuu tahtooni.
Kuulijat ovat lumoutuneita. Käytän huonosti istuvia, kiiltäviksi kuluneita
housupukuja, joissa on todella suuret olkatoppaukset. Silmälasini ovat paksut
ja kellertävät, raskaat kenkäni epämukavat. Ruoka ei merkitse minulle mitään.
Minulla on savuiset työhuoneet Pariisissa ja New Yorkissa,
mutta niissä ei ole lastulevyhuonekaluja, pölyisiä piuhanippuja, muovisia
lehtikoteloita eikä ilmastointilaitteita. Työhuoneideni sohvilla on
paperipinoja, mustekyniä, viinilaseja ja kahviläikkiä sekä kaikkialle
unohtuneita piippuja (koska poltan myös piippua). Modernia aikaa edustaa faksilaite,
jonka sihteerini on painostanut minut hankkimaan, vaikka en käytä sitä koskaan.
(Sihteerini on ainut, joka voi painostaa minua mihinkään. Olen vahaa hänen
käsissään. Hänet mainitaan testamentissani.)
Ihmiset miettivät, kuinka usein pyyhkäisen työpöydän
puhtaaksi yhdellä intohimoisella kädenliikkeellä. Minulla huhutaan olevan
suhteita nuoriin taideopiskelijoihin. Kun joku uskaltautuu kysymään tästä
suoraan, tuijotan häntä pistävästi ja kysyn, eikö Kuuban tilanne ole paljon
polttavampi kysymys ajassamme. Ja mitä merkitsee ikä, oikeastaan? Miksi
pikkusieluisimmat pyrkivät kääntämään huomion porvarillisiin yksityiskohtiin?
Kysyjä perääntyy nolostuneena. Hän kirjoittaa minusta esipuheen viimeiseen,
postuumisti julkaistavaan esseekokoelmaani, joka käsittelee eroottisen
platonisuutta.
Minulla on useita kappaleita samoista muiden 1900-luvun
feministifilosofien kirjoista. Niissäkin on kahvitahroja. Ne ovat merkittäviä,
merkittäviä teoksia, suorastaan välttämättömiä ajattelulleni. Työni on tärkeää,
se on kirjoituskoneella kirjoittamista, ajattelua ja kiihkeää puhumista. Teen
työtä koko ajan, kukaan ei tiedä onko minulla työhuoneiden lisäksi asunto
jossakin. Julkaisen säännöllisesti maailman merkittävimmissä sanomalehdissä
monella kielellä, koska jokaisessa maailman merkittävimmistä sanomalehdistä on
laaja filosofiaosio.
Minulla on suuri yleisö. Kirjoitan vaikeaselkoisesti ja kuivasti, mutta samaan aikaan intohimoisesti ja vihaisesti. Olen oikeassa. Kaikki ymmärtävät, mistä puhun ja ovat samaa mieltä. Silti minulla on myös paljon vihollisia. Elämäni on paradokseja. Olen intellektuelli ja tiedän sen.
Kommentit
Lähetä kommentti