Siirry pääsisältöön

C-3PO

Teams-chatissa on tällä viikolla tullut vastaan outoja ehdotteleva uuskielitoiminto. Microsoft lukee työkeskustelut ja päättelee mistä on kyse. Sitten se hienovaraisesti suosittelee minulle vastausmalleja, jotka osuvat vieläpä vaarallisen oikeaan. Väsynkö jonain päivänä taistelemaan ja painan jotakin kolmesta napista? Ja annan tekoälylle lisää dataa sekä tukeni ihmisten välisen keskustelun standardoimiselle ja tasapäistämiselle? Kuka sitten päättää, mistä voi puhua ja mistä on vaiettava?

Keskusteluntutkijana minä rakastan aloittaa lauseeni/vuoroni sanoilla "keskusteluntutkijana minä". Voisinpa kirjoittaa uuden gradun tästä, tai ehkä pitäisi tietää kieliteknologiasta tai jostain tietojenkäsittelytieteestä enemmän. Keskustelunanalyysin graduseminaarissa tuhat vuotta sitten joku tutki irkkaamista, ja se oli jo vähän rajatapaus siellä puhutun kielen keskellä.

Vasta nyt tajuan muistaa, että jostainhan ne vaihtoehdot on kerätty ja analysoitu. Jossain on tallessa kaikki suomenkieliset Teams-keskustelut. Tämä on epämiellyttävä ajatus, vaikka kaikki mitä internetiin laittaa jne. 

(Keuhkosin tästä etäpäivän kahviseuralaiselle. Tein hänellekin kolmioleivän. "Kiitti sänvästä." Sänvä? En ollut vielä toipunut brekusta ja luntsistakaan. No mutta,

.)

Teamsin chat (sekä Outlook-sähköposti) tarjoaa siis keskustelukumppanin tuoreimman viestin perusteella kolme vaihtoehtoa, joilla ehkä haluaisin keskustelua jatkaa. Jos jossakin kohdassa viestiä lukee sori, nopeasti leppyvä näkymätön pikku robottimme suosittelee, että vastaisin esimerkiksi ei se haittaa.  

Tässä vaiheessa kaikkien pitäisi tietää, että tekoälyjen ja tämmöisten kanssa bullshit in, bullshit out: huonosta alkuasetelmasta seuraa vaikeuksia. Jos ohjelmistoja, laitteita tai palveluita suunnittelee hyvin rajattu ja yhtenäinen ihmisjoukko, saadaan juuri heidän mieleisiään lopputuloksia, joista ei välttämättä ole ollenkaan iloa toisenlaisille ihmisille toisenlaisissa tilanteissa. Mutta me kaikki olemme tutkimusmateriaalia.

Olen viimeksi tänään työkseni luennoinut yhtenäiseksi leanatun asiakasviestinnän ja valmiiden viestipohjien autuudesta: ei nyt mitään sooloilua, standardoidaan kerralla kuntoon niin on sitten laadukasta ja nopeaa. Ja näinhän se on! Olisi todella kätevää painaa hiirellä niitä Teamsin nappeja! Automaattivastausten kolme lähes identtistä vaihtoehtoa luovat, valheellisesti, valintatilanteen tunnun ja auttavat meitä säilyttämään kasvomme typerän koneen edessä. Mikä sitten on enää ihmisen hommaa? 

Kun työkaveri kertoo sähköpostissa hoitaneensa jonkin homman valmiiksi, minun kannattaisi ilmeisesti vastata hienoa eikä vaikka nälväistä, että no johan on, kyllä sitä rakennettiinkin kuin Sagrada Famíliaa. Onko tämän ominaisuuden tarkoitus itse asiassa hienovaraisesti ohjata minua norminmukaisempaan viestintään? Yksityisviesteissäni? Ja normitko määrittelee ihmisjoukko, niin kuin siinä takavuosien Voitto kotiin -visailussa? Siinähän Nicke Lignell yllytti kilpailijoita vastaamaan avoimiin kysymyksiin mahdollisimman samalla tavalla kuin keskimääräinen koehenkilö. Ihmisjoukko, kaikukammio, kupla.

No haluanko siis, että Teams analysoi ja valitsee juuri minun keskustelujani varten sopivat vaihtoehdot? En sitäkään, en ainakaan sitä. Haluan olla rauhassa ihminen ja kirjoittaa viestini itse ja välttyä edelleen ajattelemasta, että kaikki mitä internetiin laittaa jne. 

(Vaikka osattiin sitä ennen internetiäkin. Minä olen kirjoittanut paljon piinallisia kirjeitä 5-vuotiaasta asti. Toivottavasti niitä ei ole missään.)

Voin vielä säilyttää arvokkuuteni ja mielikuvan itsestäni monimutkaisia ajattelevana ihmisolentona, jos ainakaan Facebook ei keksi chatissaan tehdä samaa. Mitkähän olisivat minun arvokkaat, monimutkaiset vaihtoehtoni?

Kommentit